Przepis dnia - Pieczone udka kurczaka


Kurczak, ziemniaczki, marchewka. Prosto i po polsku, a jednak troche inaczej, ciekawiej i bardzo smacznie.



Pieczone udka kurczaka



Porcja na 5 osób

Skladniki:
- 5 udek kurczaka
- 10 ziemniaków
- 3 marchewki
- przyprawa do kurczaka
- przyprawa do ziemniaków
- sól
- pieprz
- olej


Wykonanie:
1. Udka myjemy, osuszamy, oprószamy sloa, pieprzem i przyprawa do kurczaka pozostawiamy w lodówce na 2 godz.
2. Ziemniaki myjemy, obieramy, kroimy w czastki, oprószamy sola i przyprawa do ziemniaków.
3. Marchewke kroimy w plasterki.
4. Udka, ziemniaki i marchewke ukladamy na blaszce (UWAGA jesli kto chce, moze dodac nawet papryke i cebule), polewamy okolo 6-7 lyzek oleju i odrobina wody.
5. Pieczemy w temp. 180-200 C okolo 1,5 godz.




WARTO WIEDZIEC:
Mieso z kurczaka jest najbardziej odzywczym miesem, charakteryzujacym sie jednoczesnie wysoka zawartoscia pelnowartosciowego, latwo przyswajanego przez organizm bialka, a niska zawartoscia tluszczu i cholesterolu. Tluszcz zlokalizowany jest glównie pod skóra, dzięki temu kto nie chce przytyc, moze po prostu oddzielic skóre od miesa. Mieso kurczaka charakteryzuje sie wysoka zawartosc cynku, magnezu, potasu oraz witamin z grupy B, zwiekszajacych zdolnosc organizmu do pobierania energii z pozywienia, wzmacniajacych uklad odpornosciowy, wplywaja na funkcjonowanie ukladu nerwowego, pamiec i zdolnosc koncentracji, ulatwiajac nauke. Lekkostrawne mieso z kurczaka o wysokiej wartosci odzywczej moze byc wlaczane do diety juz w pierwszym roku zycia dziecka.

Marchewka zawiera witamine A, C, witaminy z grupy B, a takze witamine E, H, K, PP, wapn, potas, sód, zelazo, miedz, fosfor, magnez, cynk, kobalt, kwas foliowy, kwas jablkowy, inozytol oraz pektyny. Dzieki obecnosci duzej ilosci blonnika, marchewka pomaga regulowac prace przewodu pokarmowego, zapobiega zaparciom i nadmiernej fermentacji w jelitach. Sprzyja wydalaniu z organizmu produktów odpadowych przemiany materii.Ma swietny wplyw na nasza skóre, wygladza zmarszczki i nadaje skórze intensywniejsza barwe. Warto jest ja wiec jesc latem, gdy sie opalamy. Ma korzystny wplyw na nasze wzrok. Zawdzieczamy to obecnosci beta-karotenu, który ma takze dzialanie antyoksydacyjne i wzmacniajace odpornosc.Dzieki inozytolowi, zapobiega gromadzeniu sie tluszczu i cholesterolu w watrobie. Niedobór inozytolu w organizmie moze byc przyczyna nieplodnosci u mezczyzn.Najlepsza jest surowa, nie traci wtedy swoich wlasciwosci.

Ziemniaki posiadaja duzo witamin i skladników odzywczych. Zawieraja witamy C, B1, B6, PP, D, E, K, B1, B3, B6, kwas foliowy. Zawieraja równiez cukry, bialka i mineraly. Zawieraja magnez, potas, fosfor, zelazo wapn. Wplywaja na prawidlowe funkcjonowanie ukladu nerwowego i odpornosciowego. A przy tym nie zawieraja cholesterolu oraz nasyconych kwasów tluszczowych. Uwaga, ziemniaki nie sa tuczace, to co tuczy to sosy i inne dodatki, ktore podajemy z ziemniakami. Bardzo kaloryczne sa dania z ziemniaków, takie jak koptyka, pyzy czy placki ziemniaczane. Im ziemniak jest starszy tym bardziej kaloryczny.
Bardzo wazny jest sposób przygotowania ziemniaków. Ziemniaków nie powinno sie pozostawiac na dluzej w wodzie, gdyz traca skladniki odzywcze. Najlepiej je gotowac na parze. Jesli chcemy je ugotowac w wodzie, to najlepiej w mundurkach (okolo 20 min).