Przepis dnia - Ryż z mięsem


Dzis szybkie danie, typu „wszystko w jednym”. Bardzo popularne w Chinach. Idealny przepis na te dni, kiedy nie mamy czasu smazyc schabowych.



Ryż z mięsem



Skladniki:
- oliwa sezamowa,
- 1 lyzka zmiazdzonego czosnku (3-4 zabki)
- 200g startej marchewki, (2 szklanki)
- 4 ubite jajka
- 2 szklanki mrozonego groszku
- 1/3 szklanki sosu sojowego
- 2 szklanki drobno posiekanego kurczaka lub wieprzowiny (moze byc szynka) lub krewetek
- póltorej szklanki ryzu

Wykonanie:
1. Ugotuj ryz.

2. Dodaj lyzke oleju sezamowego do duzego garnka na srednim ogniu podsmaz czosnek i marchewki, czesto mieszajac, az zmiekna. 

3. Odsun marchewki na bok garnka, dodaj znowu lyzke oliwy sezamowej i wlej na nia jajka i smaz je jak jajecznice. 

4. Zmieszaj marchew z jajkami i dodaj mrozony groszek, gotowany ryz, sos sojowy i mieso. Gotuj na malym ogniu, az groszek i mieso sie ugotuja. 




WARTO WIEDZIEC:
Ryz jest bogaty w potas, który reguluje gospodarke wodna organizmu i utrzymuje prawidlowy rytm serca. Zawiera malo sodu jest wiec polecany osobom z nadcisnienim tetniczym. Nie zawiera glutenu, dla tego jest odpowiedni dla osób posiadajacych alergie na ten skladnik. Ryz ma dzialanie oczyszczajace i detoksykujace, pomaga usunac nadmiar wody z organizmu.To bardzo lekkostrawny porduktow macznych, dlatego polecany jest osobom o wrazliwych jelitach. Ryz skutecznie zatrzymuje biegunki.Nie zawiera tluszczu i cholesterolu. Ryz nie tuczy a dostarcza za to duzo energii. Ryz chroni tez przed nowotworami. Unikajmy ryzu blyskawicznego. W ryzu tym, aby skrocic czas gotowania, ziarna zostaly uprzednio podgotowane lub spulchnione, zeby woda mogla latwiej wniknac do srodka. Najlepiej jesc ryz, z którego nie usunieto otrab, czyli czarny. Bardzo zdrowy jest tez ryz brazowy, który zawiera witamine B1, bardzo wazna dla prawidlowego funkcjonowania ukladu nerwowego.