Probiotyki


Chleb na zakwasie, żółty ser z dziurami, kiszone ogórki, salami i oliwki. Co łączy te produkty i dlaczego warto je jeść?

probiotyki

Każdego dnia połykamy miliardy żywych bakterii. Część z nich znajduje się w surowym jedzeniu, niektóre nie giną nawet pod wpływem gotowania, inne nieświadomie zlizujemy z palców, a z częścią zwieramy znajomość przy okazji pocałunków. Pewien maleńki ułamek tych bakterii został gruntownie przebadany przez uczonych i oficjalnie uznany za "dobre bakterie". Tylko one mają prawo nosić dumne miano "probiotyków".

I oto stoimy przed sklepową lodówką i czytamy na opakowaniu jogurtu, że jest on "probiotyczny", a z tyłu głowy mamy reklamowe hasło o wzmacnianiu układu odpornościowego. Zwykły jogurt zawiera najczęściej bakterie Lactobacillus bulgarius. Bakterie te nie najlepiej znoszą proces trawienia, dlatego tylko niewielka ich część dociera do jelita w żywej postaci. Ale dla układu odpornościowego nie ma to aż takiego znaczenia - komórkom odpornościowym nierzadko wystarcza sam widok kilku pustych osłon bakteryjnych, by nabrać wyraźnie większej ochoty do pracy.

Zjadanie kubeczka jogurtu dziennie to tani sposób na lepsze zdrowie. Bakterie niekoniecznie muszą być żywe by wywrzeć korzystny wpływ na nasze zdrowie. Każdy jogurt może przysłużyć się naszemu zdrowiu, choć oczywiście nie wszyscy dobrze reagują na zawarte w nabiale proteiny i nadmiar tłuszczów pochodzenia zwierzęcego. Ale i dla tych osób mamy dobrą wiadomość probiotyki to nie tylko jogurt. We wszystkich kulturach świata znajdujemy tradycyjne produkty, które powstają dzięki pracy dobrych bakterii. W naszej części Europy będą to chleb na zakwasie, kiszona kapusta czy ogórki, Francuzi mają creme fraiche, Szwajcarzy - żółty ser z dziurami, Włosi - slami i oliwki, a Turcy - ajran. Żaden z tych produktów nie mógłby powstać gdyby nie otaczające nas bakterie. Mnóstwo potraw tego typu pochodzi z Azji - sos sojowy, napoje kobucha, zupa miso, koreańskie kimchi, idyjskie lassi.

W badaniach przeprowadzonych przede wszystkim z udziałem osób starszych oraz wyczynowych sportowców wykazano, że regularne spożywanie probiotyków pozwala zmniejszyć częstotliwość przeziębień lub znacznie złagodzić ich przebieg.



  |  
Source: Giulia Enders "Historia wewnętrzna. Jelita - najbardziej fascynujący organ naszego ciała"


Zobacz także:







Comments